Käyn kolmatta viikkoa Julia Cameronin Tie luovuuteen -harjoitusohjelmaa. Kaksi ensimmäistä viikkoa olivat ihan ok. Mutta nyt, kolmannella viikolla (Voiman elpyminen: alaotsikot: Viha. Synkronisiteetti. Häpeä. Kritiikin käsittely.) tunnen oloni yhtä kurjaksi kuin silloin, kun masennukseni ja työuupumukseni oli pahimmillaan. Ehkä lapsuuden muistelu teki sen. Tai sen asian tajuaminen, että kohtaan "Tee lista ystävistäsi, jotka antavat sinulle tunteen kyvykkyydestä ja mahdollisuuksista ja hoivaavat sinua -eivätkä vähättele sinua" en keksinyt ketään. Minun roolini on aina ollut kuunnella ja hoivata muita. En enää edes yritä kertoa kenellekään itselleni tärkeistä asioista, koska ne joko eivät kiinnosta tai sitten ne järkyttävät. Olen myös huomannut itsessäni sellaisen piirteen, että jos jokin asia alkaa tuntua tärkeältä ja merkitykselliseltä, otan siihen etäisyyttä. Jonkinlaista pettymyksen eliminointia etukäteen.

Tänään minulla oli pitkä ja raskas työpäivä. Yhtäkkiä aloin itkeä. Kukaan ei ollut onneksi näkemässä. Uupua saa kerran, minulla se oli kolme vuotta sitten. Olin kuukauden sairaslomalla. Toinen kerta tekisi minusta toivottaman kroonikon muitten ihmisten silmissä. Ja tarvitsen tätä työpaikkaa, asuntolainaa on reippaasti. Onneksi minulla oli lääkkeitä mukana, ja sain itkun loppumaan, ennen kuin ketään tuli paikalle. Olin punasilmäinen ja naamani oli laikukas, mutta kukaan ei kiinnittänyt siihen huomiota. Ajattelivat varmaan, että minulla on flunssa.

Onko kenelläkään Cameronin Tie  luovuuteen -harjoitusohjelmaa seuranneella ollut samanlaisia tuntemuksia? Pitäisikö minun jättää ohjelma kesken, vai jatkaa tämänhetkisestä pahasta olosta huolimatta? Tämä on pelottavaa. Aivan kuin kelloa olisi käännetty taaksepäin menneisiin pahoihin aikoihin.