Mitä tapahtuu masentuneille ajan myötä? Onkohan kukaan tehnyt laajaa seurantatutkimusta?

Itse olen ollut muutaman kuukauden ilman masennuslääkkeitä. Söin niitä muistaakseni 7 vuotta. Ahdistukseen tarvitsen edelleenkin tabletin satunnaisesti (30 tabletin pakkaus riittää 4-6 kuukaudeksi). Olo ei ole huonontunut eikä parantunut. Tai on yksi asia: minua on vaivannut PMS-oireyhtymä jo toistakymmentä vuotta. Masennuslääkkeet pitivät oireet kurissa. Nyt olen taas viikon verran kuukaudessa kuin tarujen lohikäärme. En se kiltti kiinalainen, vaan keskieurooppalainen kamala Lindwurm.

3Lindwurm_rdax_350x334.JPG

Klagenwurthin Lindwurm (Itävalta). Kuva on Klagenwurthin kaupungin kotisivuilta.

Käyn töissä, harrastelen jonkin verran. Olen kuitenkin melkoinen kotikissa. Väsyn helposti. Minulla on pari pitkäaikaista ystävää, joita tapaan vain harvoin, mutta käsittääkseni he antavat sen anteeksi. Avioliitto on vuoristorataa, mutta sitä se on ollut koko ajan (20 vuotta). Osaan jo nauttia siitä, että minulla on kaksi ihanaa lasta. Välillä tuntuu että maailma murjoo, mutta  todella pahoja epätoivon alhoja ei ole ollut moneen kuukauteen. Eteenpäin...